Hvad ER proceduren ved defekt fartmåler?
Nicolai
2009-06-08 14:37:28 UTC
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-22859209.html

"Anbefalingen opfordrer flymandskab om bord på Airbus-fly til at følge
så­kaldte standardprocedurer, hvis de mistænker, at der er fejl ved
hastighedsmålerne om bord på flyet."

Hvad er procedurene? Jeg er kun simulator-fan, men kan ikke lige se hvad man
gør i sådan et tilfælde irl?
Henrik Stavnshøj
2009-06-21 09:49:15 UTC
Post by Nicolai
[...]
Et sent svar, men here goes alligevel:

Så vidt jeg har forstået, prøver man at flyve på pitch attitude og thrust,
dvs. man flyver en standard stigevinkel på flyet, og tilsvarende
motorstyrke, for nogenlunde at holde en given hastighed.
Derefter prøver man at isolere problemet, for om muligt at koble den defekte
fartmåler ud, så resten af systemet kan fungere igen.
Herunder kan man have brug for at resette flightcomputerne, hvilket også
tager tid.

Problemet er her, at når man flyver højt, er der kun en lille
hastighedsmargen mellem stall og overspeed (prøv at Google "coffin corner"),
og i turbulens og/eller ringe sigtbarhed kan det være svært/umuligt at holde
den korrekte hastighed længe nok.

Når man samtidig tænker på evt. rystelser fra turbulensen, samt en
overvældende mængde fejlalarmer fra flightsystemet, herunder såvel stall-
som overspeedwarnings, så kan man tænke sig det ikke er nogen behagelig
situation at befinde sig i :-/

Venlig hilsen
Henrik
Nicolai
2009-06-21 12:46:02 UTC
Post by Henrik Stavnshøj
Post by Nicolai
[...]
Tak for det. Vildt det er plan B - Man bliver sgu helt nervøs alligevel
nu...