MS Flight Sim X newbie
Ole Sørensen
2008-09-01 21:22:15 UTC
Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at prøve MS Flight Simulator X og flyve et Boeing
737-600. Kræver det at man læser en hel masse om takeoff og landing hvis man
vil i gang? Og hvad med kommunikation med tårnet osv.
Jeg er helt ny og ved ikke hvordan jeg skal gribe det an.
Er der en manual med, hvis man køber spillet?
Jeg har et Logitech joystick som er et par år gammel, håber det kan bruges.
Jeg har et GeForce 7900GS 256 Mb grafikkort og 3,0 GHz Pentium E8400 cpu.
Håber på lidt hjælp.

Mvh Ole
Steen Hansen
2008-09-02 15:00:27 UTC
Post by Ole Sørensen
[...]
Du kommer meget nemt i luften, bare vælg det ønskede fly og når du er
på startbane tryk F4 (Giver fuld gas) efter at have slået bremsen fra
(punktum).

Men så begynder det sjove først, og der er det nødvendigt at læse lidt
før det bliver rigtigt sjovt, men bliver du bidt af det betyder det
mindre.

Der er dog en hel tutorials i fligtsimulatoren som gør det muligt at
slippe for en hel del læseri.

Mvh
Steen
Morten Lund
2008-09-05 14:37:35 UTC
Post by Ole Sørensen
[...]
Hej Ole!

FSX har en masse missioner, man kan flyve for at få noget indledende
erfaring med flyvning. Der er også missioner (tutorials) der bruger
B737, både nemme og svære. Prøv nogen af de nemme tutorials først, de
vil lære dig det mest grundlæggende, men du kan indstille
sværhedsgraden (realism settings) så det passer dig, og så gøre det
sværere efterhånden.

Det vil være en rigtig god plan med et joystick, og hvis det har et
twist-grip, kan du bruge det som sideror.

Men en advarsel: Det er noget farligt vanedannende skidt du er på vej
ud i!
Steen Hansen
2008-09-06 18:10:03 UTC
On Fri, 5 Sep 2008 07:37:35 -0700 (PDT), Morten Lund
Post by Morten Lund
Post by Ole Sørensen
[...]
Ja pakken burde faktisk være mærket med store røde advarelses skilte,
jeg har været afhængig fra ver. 3 til commodore

Steen
Ole
2008-09-06 23:35:31 UTC
Post by Morten Lund
[...]
Tak for oplysninger fra jer begge. Jeg har dog en del ting som jeg ligeså
godt kan spørge om her:
Vil det være en fordel at tage nogle af de lektioner i flyvning (lessons)
inden man går til free flight og missionerne?
Jeg mangler basal viden om fx. hastighed når flyet letter, flaps, hvor man
kører hjul op osv.

Jeg prøvede free flight fra Billund til Kastrup med et Boeing 737. Jeg
vidste ikke hvad jeg havde gang i, men knaldede bare fuld gas fra
landingsbanen og kom da i luften, men det virker lidt for tilfældigt det som
jeg laver.
Jeg satte derefter autopilot på (Z) og så fløj flyet via Køge helt til
Bornholm før jeg opdagede noget. Jeg troede autopilot fik flyet til Kastrup?
Ruten Billund-Kastrup var indtastet i free flight som afgang og destination.

Og hvor ser man henne, hvor man flyver henne i verden? Jeg var jo langt
forbi sjælland før jeg opdagede noget (jeg trykkede på et stjerne-symbol *
på instrumentbrættet som fik et oversigtskort frem).

Hvilke ting skal ellers være slået til? Jeg har fundet ud af at skifte view
ved F9 og F10 og F11.
Jeg fandt også en Garmin GPS. Er det en fordel at have den fremme hele
tiden?
Håber på et par begynder-tips.
Post by Morten Lund
Det vil være en rigtig god plan med et joystick, og hvis det har et
twist-grip, kan du bruge det som sideror.
Jeps, jeg har et Logitech WingMan Extreme Digital 3D fra 2002 som virker
fint.
Post by Morten Lund
Men en advarsel: Det er noget farligt vanedannende skidt du er på vej
ud i!
Jeg ta'r gerne chancen! :-)

Hvilket grafikkort bør man mindst brugt til FSX?

Mvh Ole
Steen Hansen
2008-09-09 05:42:25 UTC
Post by Morten Lund
Men en advarsel: Det er noget farligt vanedannende skidt du er på vej
ud i!
Jeg ta'r gerne chancen! :-)
Det bedste råd jeg kan give dig er at hoppe ud af boingen og over i et
mindre kompliceret fly som et en motors cesna.

Herefter start på landingsbanen, tryk F4 (Fuld gas) derefter . for at
slippe bremsen. Flyet begynder at køre og går selv i luften.

Stig til 3000 fod, + - 200 fod, og flad ud ved at skrue ned for
gassen (F2), når du flyver vandret (Du er formentlig endt meget højere
end 3000 fod) giver du forsat lidt mindre gas indtil du nærmer dig
3000 fod, skru så op for gassen med F3.

Brug kun F2 og F3 til at holde dig på 3000 fod.

En rigtig god startøvelse.

Og jo det er en rigtig god ting at genneføre de forskellige lessons
der følger med, ihvertfald hvis du ønsker at bruge spillet seriøst.

Grafikkortet kan simpelthen ikke blive hurtigt nok - du vil formentlig
opleve at prisen for spillet er småting i forhold til hvad du skal
bruge på hardware :-)

Steen
Ole
2008-09-10 02:14:57 UTC
Post by Steen Hansen
Det bedste råd jeg kan give dig er at hoppe ud af boingen og over i et
mindre kompliceret fly som et en motors cesna.
Øv, jeg vil ellers gerne starte med den B737.
Post by Steen Hansen
Herefter start på landingsbanen, tryk F4 (Fuld gas) derefter . for at
slippe bremsen. Flyet begynder at køre og går selv i luften.
På mit joystick sidder der en throttle (gas-pind) på siden, så den bruger
jeg bare i stedet for F2, F3 og F4.
Post by Steen Hansen
[...]
Jeg har ingen problemer med at holde Boeing'en vandret eller på samme højde
eller dreje osv..
Men det bliver lidt kedeligt bare at flyve på må og få. Vil gerne til
ruteflyvning. Og så må jeg have skrevet ned på en blok hvad jeg skal huske
(landingshjul op og ændre flaps når man flyver så jeg ikke får et kvaters
alarm som sidste gang!).
Post by Steen Hansen
Og jo det er en rigtig god ting at genneføre de forskellige lessons
der følger med, ihvertfald hvis du ønsker at bruge spillet seriøst.
Men der er vist ingen lessons i en Boeing. Og jeg interesserer mig ærlig
talt ikke for andet end den :-(
Post by Steen Hansen
Grafikkortet kan simpelthen ikke blive hurtigt nok - du vil formentlig
opleve at prisen for spillet er småting i forhold til hvad du skal
bruge på hardware :-)
Okay, må jeg spørge hvilket du selv bruger? Jeg bruger et billigt GeForce
7900GS med 256 Mb ram. Man skal vel have et dobbet så hurtigt som fx et
overclocket GeForce 8800 GT ?
Det går nogenlunde okay med standardindstillingerne, men jeg vil gerne noget
højere op i detaljer.

/Ole
Steen Hansen
2008-09-10 06:17:56 UTC
Post by Ole
Post by Steen Hansen
Det bedste råd jeg kan give dig er at hoppe ud af boingen og over i et
mindre kompliceret fly som et en motors cesna.
Øv, jeg vil ellers gerne starte med den B737.
Hvis du vil gøre det næsten umuligt at lære at flyve er det også den
rigtige indgangsvinkel :-)
Post by Ole
Men der er vist ingen lessons i en Boeing. Og jeg interesserer mig ærlig
talt ikke for andet end den :-(
Trist, men det er altså en meget stor mundfuld at starte med, og du
ender med ikke at have glæden ved at flyve.

Kan du iøvrigt lande det, med crash detekt slået til ?
Post by Ole
Post by Steen Hansen
[...]
Jeg bruger et 8800GTS er det er ikke nært hurtigt nok, iflg. min
overbevisning.

Mvh
Steen
Steen Hansen
2008-09-10 15:06:56 UTC
Post by Steen Hansen
[...]
Iøvrigt kan jeg anbefale dig denne side hvis du vil læse noget mere om
navigering uden brug af GPS

http://www.oy-sim.dk/

Siden er desværre ikke blevet opdateret længe, men deres flyveskole er
stadigvæk god læsning for en nybegynder.

Steen