Scenery design
Nederbasse
2006-12-10 13:49:15 UTC
Hejsa

Sidder der ikke nogle scenery designere derude der kan hjælpe lidt her ?
Jeg vil gerne lave et Fs9 scenery der skal dække mit lokalområde med en
runway på marken ved siden af.
Jeg har læst en del tutorials og white papers men der er stadig et par ting
der driller, f.eks. at lave en airport jeg kan finde i fs, altså vælge den
som start location.
Hvilke programmer spiller sammen når man skal lave et nyt 3d object i en mdl
fil og indsætte den i scenery editoren ?

Jeg har prøvet FS Scenery Designer , AFCAD, SceneGenX og Airports 2,6
Til object har jeg FS Design Studio 3, VOD, EOD og Gmax.

Alle programmer virker fint uden jeg kan lave et scenery der kan startes fra
selv om jeg har lavet start/end location på runways.
SceneGenX kan importere mdl filer men kommer med en fejl i xml koden

Der må være nogen derude der har været igennem alle disse problemer der kan
give et hint
--
<LarsN />
www.neder.dk
Jan Rasmussen
2006-12-11 22:01:38 UTC
Post by Nederbasse
[...]
Det er ikke nok bare at lave en synlig runway, du skal også lave en menu entry.
Post by Nederbasse
[...]
I gamle dage,,,
Alt visuelt scenery i fs200x er i scasm sproget i section "9" og eks. runway menu ,atis,vor,tower o.s.v er i
section 16 , så vidt jeg husker,,,
http://www.scasm.de/doc/sca_s16.htm
Airport 2.6 har vist nogle funktioner indbygget, til formålet.

Den hurtigste måde at lære på, er ved at dissesamble et færdig scenery
der allerede har de funktioner du ønsker.
Kig i bunden af den disessamblet sca fil for section 16 entrys

Nu om stunder,,,

AFcad 2 , kan måske bruges, så du slipper for at gøre det manuelt i scasm
http://www.simviation.com/fs2004utilities1.htm
"AFCAD 2.21 for FS2004. This is a CAD-style editor for FS2004 airports.
Airports consist of visible scenery and invisible facility data used to control airport operations.
AFCAD 2 can add or modify almost all facility elements and several visible elements.
This includes runways, taxiways, aprons, parking, communications and navaids."

http://www.poukaudio.com/fsarchitect/newfeatures.html
FS Architect , se ud til at kunne de hele
http://www.poukaudio.com/fsarchitect/

Men koster penge,,, $39.00

Jan Rasmussen
Der for 100 år siden lavede værløse til fs2002
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/
Nederbasse
2006-12-13 11:29:12 UTC
SNIP
Post by Jan Rasmussen
[...]
Hej Jan

Det hjalp at lave en Menu entry så nu kan man starte fra Vodskov Airfield
;-)
Jeg har dl FS Architect men det ser ikke ud til at kunne mere end de
freeware programmer jeg har prøvet.
Det der er det mest irriterende er, de forskellige programmer til at lave
objects i ikke kan sammen med de programmer jeg bruger til scenery.
Hvad har du brugt til objects i dit Værløse scenery ?

Lars
Jan Rasmussen
2006-12-13 17:46:13 UTC
Post by Jan Rasmussen
SNIP
Post by Jan Rasmussen
[...]
Jeg brugte FS design studio+VOD, til at lave objekter( som API ) , huse, hangar tower osv.
disse API objekter satte jeg "på plads" med airport for windows 2.10, i forhold til runways,taxiways mm,
som også blev konstrueret i airport for windows, også tilrettede, tilføjede jeg så alt muligt manuelt i en scasm tekst fil
også compilede jeg med scasm.

Det manuelle arbejde bestod af bl.a. textur skift ved dag/nat forår/sommer/efterår/vinter
roterende trær der altid er 90' på observer, røg i skorstenen
( det var ikke noget nogen programmer kunne klare den gang da fs2000 kom på banen )

Har du nedestående site...
http://www.scenery.org/tutorials.htm

Jan Rasmussen