Hvor højt og hurtigt flyver man?
Michael Hansen
2006-12-11 22:17:21 UTC
Efter at have fået FS2004 i sommers og brugt efteråret på
øvelsesflyvning har jeg nu snart lært at flyve SAS MD-80 nogenlunde.

Men hvor højt oppe flyver kommercielle fly normalt? Og hvor hurtigt må
man flyve i normalhøjden?

Findes der et sted, hvor man kan se "hastighedsgrænserne" for fly i
forskellige højder?

Mvh
Michael
Jes Søndergaard
2006-12-11 23:15:26 UTC
Men hvor højt oppe flyver kommercielle fly normalt? Og hvor hurtigt må man
flyve i normalhøjden?
Findes der et sted, hvor man kan se "hastighedsgrænserne" for fly i
forskellige højder?
Hej Michael

Prøv fx at slå de enkelte flymodeller op på Wikipedia, og find deres Service
Ceiling. Eksempelvis er det for Boeing 737NG 41000 fod, Airbus A318-A321
39000 fod og Concorden 60000 fod. Dette vil typisk være den maksimale højde,
og jo mere flyet er lastet jo lavere flyves der. Selvfølgelig afhænger det
også af vejr, distance, lokale regler osv. Men typisk vil det være imellem
30000-40000 fod på flyvninger af en vis længde.

Hastighedsbegræsninger afhænger af luftrummet. Du kan finde
luftrumsklasserne og hastighedsbegræsningerne her:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/Get/File-1411/enr_1_4.pdf
Som det fremgår, skal du som udgangspunkt ikke bekymre dig om begrænsninger
over FL100. Hvis du vil flyve igennem lydmuren er der dog vidst nogle
begræsninger :-)

/Jes
Michael Hansen
2006-12-12 00:02:18 UTC
Post by Jes Søndergaard
[...]
Hej Jes

Mange tak for hjælpen - jeg kan se, at min flyvehøjde på FL250 nok er
lige i underkanten til flyvning mellem skandinaviske hovedstæder. :o)

Men jeg kan så ikke helt forstå, hvorfor flyet siger "overspeed" ved ca
340 mph, når nu flyet kan flyve ca 500 mph, ifølge Boing/MD selv? Eller
skal sådan noget ændres i opsætningen et sted?

Mvh
Michael
Jes Søndergaard
2006-12-12 01:05:16 UTC
Post by Michael Hansen
Men jeg kan så ikke helt forstå, hvorfor flyet siger "overspeed" ved ca
340 mph, når nu flyet kan flyve ca 500 mph, ifølge Boing/MD selv? Eller
skal sådan noget ændres i opsætningen et sted?
Hvor aflæser du din hastighed når du får overspeed? Hvis det er på
fartmåleren i flyets cockpit, og de 340 mph istedet er 340 knob, passer det
meget godt med at du får en overspeed ved de 340. Dette er så din IAS
(indicated airspeed). Og de 500 mph passer meget godt med at være flyets
maksimale TAS (true airspeed) for en given højde. Jeg vil helst ikke til at
rode mig ud i en længere forklaring på forskellen mellem IAS og TAS, men du
kan evt. bruge Wikipedia her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed
http://en.wikipedia.org/wiki/True_airspeed

/Jes
Michael Hansen
2006-12-12 09:04:48 UTC
Post by Jes Søndergaard
[...]
Hej Jes - det er på fartmåleren i flyets cockpit jeg aflæser
hastigheden, så nu er mysteriet løst :o)

Mange tak for hjælpen.

Mvh
Michael
carsten
2006-12-14 21:44:13 UTC
Post by Michael Hansen
Men jeg kan så ikke helt forstå, hvorfor flyet siger "overspeed" ved ca
340 mph, når nu flyet kan flyve ca 500 mph, ifølge Boing/MD selv? Eller
skal sådan noget ændres i opsætningen et sted?
din overspeed grænse ændre sig med højten
dvs. jo højre du flyver jo højre overspeed limit
/Carsten