Fsx
Thomas Møller Nielsen
2008-01-06 18:48:49 UTC
Hej gruppe

Det er muligvis et dumt spørgsmål.
Når jeg vil lande, skal jeg vælge landingsbane, det går også godt nok,
men jeg har et par gange fået af vide at jeg er landet på den forkerte bane.

Hvordan ser jeg hvad der er hvad ?

mvh Thomas
S. Hansen
2008-01-07 07:59:01 UTC
On Sun, 6 Jan 2008 19:48:49 +0100, "Thomas Møller Nielsen"
Post by Thomas Møller Nielsen
[...]
Det ser du på den kurs du flyver :-)

En landingsbane der hedder f.eks. 22 ligger i retning 215-225 grader.

Hedder den 09 ligger den i retning 85-95 grader.

I enkelte tilfælde kan retningen godt variere mere end +- 5 grader

En bane har derfor altid 2 navne, alt afhængig af hvilken retning du
skal lande/starte.

Hedder den 27 i den ene ende hedder den 09 i den anden.

Hedder den 22L ligger der 2 eller flere landingsbaner med samme
retning, L = left er så den der ligger til venstre

Jeg går her udfra at du i det mindste lander i den rigtige lufthavn
:-)

Mvh
Steen
Thomas Møller Nielsen
2008-01-08 07:45:54 UTC
Det var lige det svar jeg havde ventet på, mange tak.

Jo jeg finder skam den rigtige lufthavn :-)

Ved du evt. også hvordan man lander efter ILS signal ?

mvh Thomas
Steen
S. Hansen
2008-01-08 08:43:41 UTC
On Tue, 8 Jan 2008 08:45:54 +0100, "Thomas Møller Nielsen"
[...]
Se det er straks lidt mere kompliceret, men læs her under afsnittetet
ILS

http://www.oy-sim.dk/flyveskole/instrumenter/322nav_instrumenter.htm

Du finder en landingsbanes ILS frekvens ved at finde landingsbanen på
kortet - Klik på MAP når du er forholdsvis tæt på lufthavnen klik så
på lufthavnen og du får en liste over hvilke baner der i den valgte
lufthavn. klik på den bane du vil lande på, og under ILS finder du den
frekvens du skal bruge. Indtast frekvensen i NAV1 og gør den aktiv.
BEMÆRK: ikke alle baner har ILS.

På enkelte baner (bl.a. sønder strømfjord grønland) er der opgivet, så
vidt jeg husker en frekvens, under ILS, men den angiver kun retningen
du skal flyve i for at ramme landingsbanen ikke højden under
indflyvningen.
Så hedder det selfølgelig ikke ILS, men en localizer så vidt jeg
husker.

Prøv også at læse om VASI.
På mange landingsbaner er der nogle lys ved starten af landingsbanen.
Under indflyvningen skal ½ være røde og den anden ½ hvide.
Er de alle røde ligger du for lavt, er de alle hvide ligger du for
højt.

En god øvelse er også at prøve at finde vej ved hjælp af ADF.

eller finde din nøjagtige position ved hjælp af vor1 + 2.

Idag er den slags alt for nemt ved brug af GPS :-)

MVH
Steen
Thomas Møller Nielsen
2008-01-08 10:54:33 UTC
Mange tak endnu engang
Post by S. Hansen
[...]
Under indflyvningen skal œ være røde og den anden œ hvide.
Steen
JcLind
2008-01-08 19:40:37 UTC
[...]
Når du nærmer dig banen, kan du se på "map" og zoome ind på lufthavnen.
Så får du en idé om hvor banerne ligger henne i forhold til dig selv.
Du kan også trykke på luftheavnen med musen og få detaljer frem. Her
kan du se en liste med baner og hvilke talkoder, der hører til
hvilkebaner (NAV m.m.)